Middagsymposium

Rotkinderen:
Liever rijk dan kwijt

met drie Nederlandse topdeskundigen:

dr. Bram Bakker, Ivo Mijland

en drs. Ard Nieuwenbroek

Rotkinderen. Soms ontglipt dat woord je. Na de zoveelste frustratie en onmacht. Welke aanpak helpt bij kinderen die zo ernstig uit evenwicht zijn? Duidelijk is al wel: straffen als ultiem redmiddel lukt dat niet. Van basisbelang is, of er werkelijk contact is tussen jou en dat kind. Dat we van dat kind geen object maken door er alleen een diagnose op te plakken.

Hoe gaat het met je? Dit is een vraag, die we deze kindeeen vaak niet meer kunnen of durven stellen. Terwijl het zo’n mooie vraag is bij de start van een gesprek. Het begin van een ontmoeting tussen twee mensen. Ook al hebben ze een verschillende rol.

Begeleiding werkt alleen als de begeleider de ander daadwerkelijk ontmoet tijdens de gesprekken. De grondlegger van de contextuele benadering, Nagy, noemt dat ‘healing through meeting’.

Een ontmoeting vindt alleen maar plaats als twee mensen zich tot elkaar verhouden als subject tot subject. Hoe meer een begeleider zichzelf als object opstelt en/of de ander tot object maakt, des te kleiner de kans is op healing. De gestandaardiseerde, evidence-based protocollen waar de geobjectiveerde begeleider zijn gesprekken soms op baseert, hebben hooguit een tijdelijk positief effect. Ze beklijven niet, omdat de wortels ontbreken. De wortels zijn niet te vinden in die lijstjes en stappenplannen; ze zitten juist in de werkelijke ontmoeting met de ander.

Of de begeleider nu de rol heeft van mentor, leerlingbegeleider, jongerenwerker of coach, altijd moet die zich opstellen als subject. In die subjectrol doet het ertoe hoe de begeleider omgaat met geven en ontvangen in het contact met de jongere. Welke technieken en methodieken ook worden gebruikt in de begeleiding.

Als een begeleider zich opstelt als subject, ervaart de jongere dat hij van betekenis is in het contact dat ontstaat. De jongere beseft namelijk dat hij niet alleen begeleiding van de begeleider ontvangt, maar ook iets teruggeeft. Dat besef kan alleen ontstaan als de begeleider in staat is te zien en te ontvangen wat ook de (rot)jongere geeft.

In dit middagsymposium gaat het om de werkelijke ontmoeting in een gesprek. Hoe kan een gesprek een ontmoeting worden?

Programma - woensdag - 23 november 2022

12.30 uur – 13.30 uur

Lekkere snelle broodjes lunch

13.30 uur – 13.35 uur

Welkom en overzicht van het middagprogramma

13.35 uur – 14.25 uur

drs. Ard Nieuwenbroek.
Sinds 1975 actief in het begeleiden van jongeren. Schreef inmiddels 34 boeken en werkt nog steeds als trainer, spreker en therapeut bij Ortho Hulp in Sint-Oedenrode. Zijn (levens)visie is de uitspraak van Levinas: “Ik word ik in het aangezicht van de ander”.

Geven en ontvangen, sleutel in de ontmoeting.
 

Als een jongere om hulp vraagt, of hulp nodig heeft, is een begeleider logischerwijs geneigd uitsluitend te geven. Fascinerend is het, hoe betekenisvol en helpend het is, als er in het gesprek ook een wederzijdsheid ontstaat. Als de jongere op een passende wijze ook ‘geeft’ aan de begeleider. Zogenaamde  rotkinderen lijken niet meer te geven maar alleen te nemen. Dat klopt niet, ook al is hun geven verduisterd door destructief gedrag. Hoe gaat dat dan? En, wat doe je als de ander vraagt hoe het met jou gaat?

14.25 uur – 15.15 uur

dr Bram Bakker.
‘De cowboy in de psychiatrie’ (de Volkskrant) wil geen psychiater meer zijn. In het laatste jaar dat Bakker als geaccrediteerd psychiater werkzaam was, ontstond ook de behoefte zich veel persoonlijker over de belangrijke thema’s in zijn werk te uiten. Want wat deden de complexe situaties die hij tegenkwam met hem als mens? Welke prijs vroeg de betrokkenheid bij de mensen waar het allemaal om zou moeten draaien en hoe past zijn levensverhaal daarbij?

 
Neurobiologie of psychotherapie?
 

Zijn mentale problemen de uiting van een hersenziekte? Is iedere vorm van gedrag het gevolg van al dan niet gestoorde activiteit in het brein? Of verdienen we een breder perspectief? De reguliere geestelijke gezondheidszorg (en de zorgverzekeraars die dit vergoeden) bedienen zich van een medisch model. Maar: er is veel meer mogelijk. Zoals het lichaam de plek geven die het verdient bij levensvraagstukken. En niet alleen te focussen op klachten, want ieder mens heeft ook zijn eigen krachten…Dit vak vereist- net als de chirurgie- technische vaardigheden, maar de persoonlijke relatie weegt in de psychiatrie veel zwaarder dan bij de meeste andere medische disciplines.

15.15 uur – 15.45 uur

Koffie- en theepauze

15.45 uur – 16.30 uur

Ivo Mijland.
Vanaf 1994 begon zijn avontuur als docent Nederlands. In 2006 startte hij als trainer voor mentoren voor Ortho Consult. In 2001 verscheen zijn eerste boek, in 2020 zijn twintigste. Ivo schrijft, spreekt en traint. In 2017 maakte hij zijn debuut als cabaretier met zijn avondvullende programma ‘ Gekke kinderen zijn anders gewoon’.

Gekke kinderen zijn anders gewoon.
 

Te veel (rot)kinderen in het Nederlandse onderwijssysteem ervaren dat ze als afwijkend gezien worden. Ze zijn te druk, te stil, te brutaal, te wild, te individualistisch of te raar. Het lukt ze niet om die verbinding tot stand te brengen, omdat ze zich niet gezien voelen in het systeem. In hun zoektocht naar verbinding, ontmoeten ze steeds vaker een omgeving die deze kwetsbare kinderen als ‘gek’ verklaart versus gewoon. Maar zijn kinderen die ander gedrag vertonen gek, of zijn ze vooral anders gewoon? Om de worsteling van deze kinderen zelf te ervaren, introduceert Ivo Mijland een nieuwe stoornis: OGVH. Wil jij weten of je Gezond Gevoel voor Humor hebt?

 

16.30 uur

Afronding van het middagsymposium met een drankje en ontmoetingen.

Voor wie is dit symposium?

Iedereen, binnen en buiten het onderwijs, die met jongeren werkt.

Wat is jouw bijdrage?

Deelname kost € 195,00. Dit is inclusief een snelle lunch, koffie/thee en een drankje achteraf. 

Bovendien is er een bonus.

Je kunt kiezen uit één van de boeken van de drie inleiders van deze middag;

Geven en ontvangen, in contact met jongeren

Ard Nieuwenbroek

Gevoelsarm, een psychiater verlaat zijn vak

 Bram Bakker

Ik ben toch té gek!
Een positieve kijk op passend onderwijs

Ivo Mijland

Online deelname kost €155,00 en is zonder bonusboek.

Aanmeldformulier









    Hierbij meld ik mij aan voor deelname in Zaltbommel aan het middagsymposium 'Rotkinderen, liever rijk dan kwijt'. Wat zal plaatsvinden op 23 november 2022.Hierbij meld ik mij aan voor online deelname aan het middagsymposium 'Rotkinderen, liever rijk dan kwijt'. Deze zal plaatsvinden op woensdag 23 november 2022.